“Welk aandeel is nu interessant?”
Dit is een vraag die ik regelmatig krijg, iedereen houdt van geweldige aandelentips.
Spijtig genoeg is dat waar de meeste mensen al hun tijd insteken, ze proberen uit te vissen wat iemand anders nu koopt, in de hoop dat zij nu direct enorm veel geld er aan zullen verdienen. (Toegegeven de marketing van beleggersblaadjes speelt daar veel te vaak en te gretig op in).
Als er een formule was om met zekerheid op elk aandeel 50% te verdienen, telkens ik een aandeel kocht, dan is het nog maar de vraag of ik deze formule niet angstvallig geheim zou houden in de vrees dat deze anders niet meer zou werken. Gelukkig is waardebeleggen een bekende strategie die al 100 jaar werkt, maar nog steeds niet algemeen wordt toegepast.
Nog erger is het als deze vragen komen van startende beleggers, want ik mag dan wel ontwijkend hierop antwoorden dat ze beter eerst leren in plaats van tips na te jagen, op het internet kunnen ze voldoende informatie en verleiding vinden om hun geld kwijt te raken. Zo ook bij de cryptocurrency en vele piramidespelen die ik zie opduiken die 4% tot 6% rendement per maand beloven,…
Van zulke zaken krijg ik stress, want ik probeer nu al meer dan zes jaar via het internet mensen te begeleiden om financieel onafhankelijker en sterker te worden. Ik wil dat de mensen controle nemen over hun eigen geld en geen onmogelijke systemen of enkel aandelentips najagen (en ja ik schrijf SMART Capital, dat in wezen ook draait rond tips, maar dan wel met uitleg over de strategie en veel aandacht voor de goede en slechte kanten van de bedrijven zodat iedereen een betere beslissing kan maken bij aankoop, en ik beloof ook geen gouden bergen).
Het internet is gevuld met beloften van ongelooflijke rendementen die worden beloofd met centjesaandelen en opties, als je maar inschrijft op de (vaak erg dure) nieuwsbrieven.
En daar zit net het probleem, het internet staat vol met “hete aandelentips” waar je ook zoekt. Google bijvoorbeeld maar eens op “beste aandelen voor 2017” je krijgt 9,4 miljoen hits, zelfs het VTM nieuws maakt gratis reclame.
Er zijn nog vele andere titels die het altijd goed doen:
- Van €x.xxx naar €xxx.xxx in slechts,…
- Koop nu met 50% korting
- Deze aandelen breken nu uit
- Dit is het ideale moment om … te kopen
- Nieuwe koopkans
- Deze sector staat op het punt van uit te breken
- Dit aandeel gaat exploderen…
- Dit is waarom aandeel …. kan stijgen naar €xxxx
Dit zijn de titels die het meeste verkeer opleveren om zo reclame inkomsten te genereren. Het enige dat deze titels allemaal gemeen hebben is dat ze nutteloos zijn, wat ben je met een tip als je niet weet wat er achter zit?
Google nu dan eens op “Hoe aandelen analyseren” en je hits zakken naar slechts 500.000, 18 keer minder!
Het analyseren van aandelen vraagt natuurlijk meer inspanning en het zit in de menselijke natuur om de makkelijkste oplossing te zoeken. De meeste mensen zoeken de snelste manier om rijk te worden.
Ik probeer, zoals ik eerder al vermeldde, dan ook altijd de vraag te ontwijken voor een aandelentip door te wijzen op de gevaren van beleggen, het belang van analyse en bij gebrek aan analyse extra spreiding,…
De meeste mensen stoppen dan snel met luisteren, de anderen, degenen die beseffen dat beleggen een activiteit is voor de lange termijn, waarbij analyse studie en de juiste risico rendement verhouding essentieel zijn, verwelkom ik dan graag bij onze nieuwsbrief.