Soms loont het om ook eens andere aandelen te bekijken. Veel value- of waardebeleggers hebben correct overgenomen wat we van Warren Buffet hebben geleerd, namelijk het kopen van fantastische bedrijven wanneer deze goedkoop genoteerd staan.
Wachten, wachten en wachten
Het probleem met deze methode is niet zozeer de fantastische bedrijven herkennen, maar wel het wachten tot ze eens goedkoop noteren.
In de nu 10 jaar dat ik echt bezig ben met waardebeleggen (daarvoor heb ik net als elke andere belegger geëxperimenteerd, gegokt en geld verloren 😉 ) zijn er enkele bedrijven die zelfs in de volle crisis van 2008-2009 nooit een voldoende margin of safety op hun faire waarde hebben vertoond.
Ik denk hierbij in de eerste plaats aan Colruyt en L'Oreal. Voor zo'n bedrijven pas ik het principe toe van Philip Fisher en Charlie Munger, en koop ik deze bedrijven wanneer ze gewoon correct noteren. L'Oreal heb ik echter nog steeds niet in portefeuille.
Graham en de jonge Buffet
Daarom grijp ik ook vaak terug naar de methodes van Graham, ook de methode die Buffet toepaste in zijn jonge jaren toen hij nog niet met gigantische kapitalen aan het werk was.
En dat is het kopen van simpelweg heel goedkope bedrijven. Deze bedrijven vinden we meestal terug in de zogenaamde “slechte” sectoren. Sectoren die al enige tijd slecht presteren en ook nog slechte vooruitzichten hebben. Denk maar bijvoorbeeld aan de kranten sector.
Italiaans Kranten uitgever
Toen ik in juli 2012 het Italiaanse Gruppo Editoriale L'Espresso voorstelde aan de lezers van BeursLoper kreeg ik enkele malen de vraag of ik gek geworden was. Een uitgever, en dan nog wel in Italië?
En ik moet toegeven, de omzet liep terug, de reclame inkomsten gingen steeds lager zoals bij alle sectorgenoten. Bij L'Espresso zag ik echter dat men er stevig de marges in het oog hield en dat deze wat konden herstellen.
Tussen de aandeelhouders zag ik Benedetti met een belang van 53,8% en het fonds BestInver waarvan de beheerder de Spaanse Buffett wordt genoemd.
Nu 15 maanden later werd L'Espresso verkocht met een winst van 120%.
Nog een voorbeeld
En dat is niet het enige voorbeeld uit de selectie van BeursLoper . Het Amerikaanse Apollo Group. Deze opleidingsverstrekker kampte net zoals de rest van de sector met terugvallende cijfers door de opkomst van het studeren op afstand aan de grote universiteiten. Ook de marges staan behoorlijk onder druk. En door de crisis schreven steeds minder studenten zich in.
En inderdaad, de resultaten waren ook nu weer slecht, maar toen ik het bedrijf voorstelde in februari van dit jaar, was het zo ondergewaardeerd dat het ondanks de steeds slechtere cijfers, deze maand toch verkocht kon worden met 53% winst.
Goedkoop is goed
Begrijp me niet verkeerd, moest ik mijn portefeuille kunnen vullen met enkel fantastische bedrijven tegen goede prijzen, ik zou het doen. Je hebt er veel minder werk aan, en je kan op je twee oren slapen.
Realiteit is echter dat het overgrote deel van de tijd je portefeuille uit heel veel cash zal bestaan, zonde toch om deze tussentijds niet te laten werken voor u.
Daarom is het zorgvuldig selecteren van heel goedkope bedrijven die onterecht hard zijn afgestraft, een mooie lucratieve bezigheid.